torsdag 18 augusti 2011

Idag är det premiär!!


Språkgroda
"Du kommer lättare til skott om du är högerfotad från andra hållet."
Glenn Hysén
Premiär för surströmming idag!
Surströmmingstillverkningen har sitt centrum kring Höga kusten men surströmming tillverkas längs hela Norrlandskusten  från Utvalnäs i söder till Kalix i norr, ofta i små familjeföretag i fiskelägen. Den säljs och konsumeras dock i hela landet.
Surströmming saluförs traditionellt sett inte förrän surströmmingspremiären, som äger rum den tredje torsdagen i augusti. Fram till år 1998 var surströmmingspremiären lagstadgad för att myndigheterna ville försäkra sig om att den saluförda fisken verkligen var tillräckligt mogen. I dag upprätthålls dock traditionen av surströmmingstillverkarna på egen hand.

                                                                 Surströmmingsklämma

Ha en bra dag


4 kommentarer:

  1. God Morgon! Jasså är det därför onsdagen heter så.Dom färgerna till mössan och halsduken tycker jag är fina! Vilken snäll granne du har.. Ha en bra dag.Morgonkram!

    SvaraRadera
  2. Hej du,,jasså det är i klorna det sitter,det som ger skallebang,,Oki då tror jag på dig..haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag sett bilderna här också, tack för den fina överraskningen jag fick idag! =) Hade inte möjlighet att kolla allt under semestern!
    Kramar, Elenor

    SvaraRadera
  4. Åhh vilken söt bild! :) Jag gillar inte surströmming! :P hehe Gör du?? Ha en bra dag nu. Kramar!!!

    SvaraRadera