tisdag 30 september 2014

Virka Rosa










Har varit med och virkat till dom här filtarna




Vi är ett gäng virkerskor som har virkat rosa filtar till förmån för kampen mot bröstcancer. Vi fick ihop fyra filtar. Vår kommunikationskanal har varit Facebook, så alla känner inte varandra. Vi kommer ända från Kiruna i norr till Malmö i söder samt våra grannländer Finland och Norge! 




Varför heter det så?

Ha många järn i elden

Förr hade alla byar sin egen smed.
Om smeden hade många järn i elden samtidigt, alltså höll på med många olika saker, var det lätt att han misslyckades med sitt arbete.

Det här är Vallonsmedjan i Österbybruk

                                          Fotot är lånat



  
  Den här fina smeden har jag fått för mååååånga år sen av en Faster som bodde i Dannemora

  



                                    

7 kommentarer:

  1. Hejsan..Virka med We,,ett behjärtansvärt projekt,,måste kännas bra att bidra..
    Här i Uppsala är det en jättefin höstdag,kanske lite sval,men skön ändå..Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Man ska inte ha för många järn i elden För då räcker inte värmen till alla! ........Visst var "töserna " duktiga!
    Jag har också åkt mycket mc .Far var spedwayförare.Så bra att alla dina tre mespilas har överlevt.Låt inte grannen få veta att gösen kostar så mycket :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Fina filtar. Kul att ni är så många som samarbetar tillsammans med dem.
    Österbybruk har jag varit som feriebarn en sommar (inte vid den bild du har) men samhället.

    Nu börjar det bli höstlikt ute men ändå 16 grader och strålande sol så det är skönt ändå.

    Ha det så fint

    SvaraRadera
  4. Men så fina filtarna blev. Vad roligt att ni är så många från så olika ställen som hjälpt till att göra dem.

    Ja att vara utan internet var svårare än jag trodde. Jag klarar mig bra utan det när jag är på semester eller har annat att göra, men jag använder datorn ganska mycket på vardagar när jag är hemma så det var en liten utmaning. Nu är det tillbaka i alla fall:)

    Jo men visst var halsbandet fint. Dock var jag inte överförtjust i kedjan, men det är ju bara att byta:)

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Min fråga är varför bara bröstcancer när det finns så många typer av cancer som vi glömmer bort?

    SvaraRadera
  6. rosa är min älsklingsfärg !

    en sån vacker filt ! har du virkat en stor filt ? säljer ni dem eller ?

    jag tycker att du har "många järn i elden",

    ha det gott kram !

    SvaraRadera