torsdag 5 februari 2015

Blir nog bra när det blir klart :)






Gud som haver barnen kär
Hur ska Gun-Britt klara av det här?

I dag ska vi sticka raggsockor är ju lätt om man gör som jag alltid har gjort men
idag ska vi lägga upp och sticka bägge raggisarna samtidigt på en rundsticka.
Dessutom börja med tån.....  Det blir bra ska ni se 



Vad betyder: Lika goda kålsupare?
Det betyder att varken den ena eller den andra är bättre och handlar om kålsoppa.
När man förr i tiden intog flytande föda var det att supa.
Kålsoppa var basföda innan potatisen på 1800-talet började odlas i Sverige.





10 kommentarer:

  1. Ja många av våra uttryck har en naturlig förklaring,sticka raggisar på rundsticka,Hm hur går de till??.Ja jag har 3 st färdiga nu håller på med en till,har lämnat 21 st till Skutskärs Bandyns Loppis..Verkar som dom är poppis..Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst om att sticka båda sockor på en gång men aldrig provat på. Du måste berätta hur det går.

    SvaraRadera
  3. Med fiber kommer internet att gå snabbt!! Det gällde att hålla upp farten när jag skulle göra de olika konsterna .Kunde ju inte stanna och krama om dej :-) Du är bra på att sticka,så du klarar säkert av att göra det på rundsticka! ! Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Hoppas det går bra med raggsockorna, fin färg du har valt! =)
    Babyull, okej då borde det vara på 40 grader man ska tvätta antar jag?
    Varit ute på en promenad och fick se lite solsken också, det var skönt. De har plogat upp lite bättre nu så enklare att ta sig fram med vagnen.
    Ha det så gott!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  5. Tack nu mår Sofie bra igen :)
    Kul att sticka varma gosiga sockar och du kommer klara det galant så duktig som du är :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad häftigt, att sticka bägge raggisarna samtidigt ? Kanske roligt också ?
    Tycker det verkar lite kul att börja med tån.
    Dem här röda sockorna stickar du säkert två gånger fortare !

    Roligt med en rundsticka, för jag har använt en sådan i min ungdom,
    jag stickade en stor ylletröja åt mig själv, och det tog en månad för mig att sticka den !
    Nu stickar jag inget mer.

    Kålsoppa älskar jag även nu, på 2015-talet, hihi...och kålpudding !

    När jag hörde ordet "kålsupare" så trodde jag det menas alkisar, haha !

    SvaraRadera
  7. Det är så trevligt med dina förklaringar av uttryck! Lika roligt varje gång!
    Det där med stickningen låter lite lurigt!
    Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
  8. Hej Skruttmärtha. :D Hoppas att allt är bra med dig!? Vilket fint garn du har valt ut till sockorna Idag skiner solen här, så himla underbart. :) Ha de så bra!! Kramar

    SvaraRadera
  9. Du kommer nog klara av det där jättebra. Varför ska du sticka på ett annat sätt mot vad du brukar göra? Vad är skillnaden. Kommer de se annorlunda ut eller..jaa... Förklara:)

    Fredag är en bra dag att ha vilodag på tycker jag. Jag känner mig väldigt hängig så jag funderar på att skippa all form av träning fram tills vi reser nu. Jag vill verkligen inte vara sjuk på en enda resa till.

    kramar

    SvaraRadera
  10. Murgrönan skall bort, vi vill inte ha kvar den, den ä inne i uterummet längs hela väggen där och så längs med uterummet och på hela baksidan,

    SvaraRadera