söndag 23 augusti 2015

När min morfar lärde mej stava till Stockholm





När jag var liten lärde min morfar mej att stava till Stockholm.


Snus
Tobak
Och
Cigarrer
Kan
Herr
Olsson
Låna
Mig



Lingon, forskarnas favorit.

Kröson, linbär, ljungbär, rödbär...  kärt barn har många namn - och nyttigheter!

Lingon innehåller vitamin A, C, B1, B2, och B, samt kalcium. magnesium, kalium och fosfor.

Enligt Lundaforskarna Lovisa Heyman och Karin Berger är lingon det nya superbäret - det ger bra kolesterolvärde, stabilt blodsocker och motverkar fetma.

De första mogna lingonen i augusti är dessutom rika på petkin och kan hjälpa till att förebygga diabetes.

Förr i tiden användes bären mot urinvägsinfektion och som febernedsättande medel.







9 kommentarer:

  1. Det låter bra med lingonen. Jag har en planta i trädgården som har blommat, men några bär ser jag inte röken av. Det blir nog till att köpa i stället.

    SvaraRadera
  2. Det var ett annorlunda sätt att lära sig stava!! Det finns mycket nyttigt i naturen.......Ja nu börjar jag få näsan ovanför vattenytan.. Ha en bra söndag vännen!! Kram!

    SvaraRadera
  3. haha alla sätt är ju bra när man ska lära sig och stava! ;D Vilken söt katt och hund bild här längst ner. :) SV: Jaa, det känns bra att jag kommer få jobba mera. :) Ja, tänkte på det igår också. Kl nio blev det svart och mörkt ute redan. hihi Kram

    SvaraRadera
  4. Jag stickar en halstub :)
    Alltid kul med garn!
    Vilket roligt sätt att lära sig stava.
    Hoppas allt är bra med dig vännen :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Då är det väl lingonet, som jag äter nästan varje dag, orsaken att jag aldrig haft urinvägsinfektion !
    Lingonsylt till nästan varenda mat, hahaha ! ibland på pannkakor också !

    Roligt sätt att lära dig stava Stockholm hihi...men var det inte svårt att komma ihåg först dem alla andra orden ?

    Jag hade svårt att lära mig stava Egypti,....det blev bara epytki, hahaha !

    Jag undrar hur "dagens barn" lär sig stava ? och räkna ? de har ju alla slags
    tekniska hjälpmedel, så kallade sociala medier, och dem är redan så kloka när dem börjar i skolan !

    Apropå surt som lingon, så äter jag också citroner, hihi...kan sitta framför tv:n och äta klyftor av två - tre citroner, om jag är törstig !

    Ha det gott vännen, en massa kramar till dig !!


    SvaraRadera
  6. Jag undrar om min kommentar om lingon försvann ?? hälsningar Amanda !

    SvaraRadera
  7. Hej vännen, är här igen för jag är lite osäker om min tidigare kommentar till stannade här hos dig ! för det hände något med min datorn, allt bara försvann !

    Ja, den där mirakel bären, lingon, är säker orsaken till att jag aldrig haft urinvägsinfektion ! äter lingonsylt till för et mesta, hihi...!

    Och citroner, om jag är törstig !

    Vilket roligt sätt av din morfar att lära dig stava, hihi...men hur kunde du
    minnas dem alla andra orden ?

    För mig hade jättesvårt att stava Egypti, det blev alltid Epytki, hahaha...!

    Men "dagens barn" är mycket klokare, dem har redan alla möjliga sociala medier att använda till, och lära sig tidiga åldern !

    Ha det gott Gun-Britt, jättekram till dig !!

    SvaraRadera
  8. haha så bra och grym de där var med stockholm, får jag låna de och lägga i min blogg =) ?

    SvaraRadera
  9. Hej o hå!
    Skriver även här.Lingon är gott och helst rårörda.
    Kram,Inger

    SvaraRadera